Login Retreive lost passwordRegister
Search

Forum Index / NL Forum / HTML5 input validatie

[ This topic is solved ]

elguapo 14 October 11 / 12:47  
Met html5 kan je een deel clientside formvalidatie al regelen, door input-type te specificeren. Bijvoorbeeld <input type="email" pattern="[^ @]*@[^ @]*" value="" required>

Kan formhandler daar iets mee?

Johan Wiegel (Admin) 14 October 11 / 13:03  
Je kunt pattern="[^ @]*@[^ @]*" required opnemen in het extra argument van het veld.

elguapo 14 October 11 / 13:10  
Dat is idd handig. En type? Dat staat standaard op text. Of moet daar iets voor ontwikkeld worden?

Johan Wiegel (Admin) 14 October 11 / 13:57  
input type="email" is iets wat voor HTML niet bestond.
Dat kun je dus niet aanpassen.

Je kunt een class.EmailField.php maken die extend op de class TextField en waarin je de getField functie opneemt met ipv "text" "email"

elguapo 23 October 11 / 19:22  
Volgende vraag in mijn zoektocht :-)

Hoe kan ik een mask specifiek voor een veld maken? Wat ik zoek is een afwijkend mask voor radobutton en checkbox. Kan dat voor elkaar krijgen door elke keer voor radiobutton setMask te gebruiken, maar handiger is om bijv. in config.inc.php FH_DEFAULT_RADIOBUTTON_MASK oid te kunnen gebruiken.

Johan Wiegel (Admin) 23 October 11 / 20:06  
inderdaad voor het veld een setmask, met een repeat false.

wij zullen geen aparte config instelling opnemen voor specifieke velden.

Je kunt natuurlijk zelf van alles definieren

elguapo 24 October 11 / 13:44  
Prima, ga ik uitzoeken.

Maar waarom willen jullie dat eigenlijk niet? ;)

Johan Wiegel (Admin) 24 October 11 / 13:49  
Omdat het gebruikte masker in de config slechts een voorbeeld is en een standaard masker dat zorgt dat een formulier snel eenvoudig kan worden getoond.

Een goed masker zou niet uit tabellen bestaan en ook css vereisen, en dat maakt het geheel weer een stuk complexer en minder makkelijk voor de "eenvoudige" eindgebruiker.

elguapo 24 October 11 / 14:39  
Ik wil je daar best wat standaard HTML en CSS voor leveren hoor, als dat 't makkelijker maakt. En daarbij is er niks mis met het evangeliseren van fatsoenlijke markup :-)

Heb je trouwens nog een tip waar ik mijn aanpassing zelf kan maken? Wil class.Radiobutton.php aanpassen/extenden zodat ik dat eigen mask kan gebruiken, maar zie alleen iets voor het glue mask. Kan het daar wel aangepast? Of gebeurd 't ergens anders?

Johan Wiegel (Admin) 24 October 11 / 14:43  
We hebben zelf uitstekende HTML en CCS maar vinden dit niet bij FH horen.
Er zit een default in die zorgt dat je snel een min of meer toonbaar resultaat hebt, de rest is aan de eindgebruiker.

Kijk voor de afwijkende mask even bij het listfield, die heeft een afwijkende mask (of eigenlijk zelfs 2)

elguapo 24 October 11 / 22:50  
Jammer; een betere gebruiker kan 't idd grotendeel zelf aanpassen (op radiobutton en checkbox velden na dan), maar ook die beginner mag wmb best een zet in de goede richting krijgen. Maargoed, jullie pakket natuurlijk, doe wat je goeddunkt.

Thanks voor de hint naar listfield, ik ga er naar kijken.

Johan Wiegel (Admin) 25 October 11 / 08:30  
een default setmask in onze systemen:

<?php
$oForm
->SetMask('<div class="item"><label>%title%%seperator%</label> %field% %help% %error%</div>'."\r\n");
?>

bij behorende style:

form.tpl_basic .item{
    position: relative;
    padding: 4px 0px;
    clear: left;
}
/* label */
form.tpl_basic .item label{
    float: left;
    width: 120px;
    padding-top: 2px;
}
    /* noStyle*/
    form.tpl_basic .item label.noStyle{
        float: none;
        width: auto;
        padding-top: 0px;
    }
/* end label */

waarbij de noStyle gebruikt wordt voor de labels van de radiobuttons en checkboxes

Jan Pieter Oudshoorn 24 November 11 / 11:36  
Gaan de HTML5 input types (email/tel/date) enz... wel onderdeel worden van FormHandler?

Johan Wiegel (Admin) 25 November 11 / 12:28  
Changed at 25 November 11 / 12:35
Daar zijn nog geen plannen voor, het wordt ook nog lang niet door alle browsers ondersteund.